درمان سلول های بتا در تحقیقی جدید بر روی دیابت نوع 1 آزمایش شد

16اکتبر 2018 - دانشمندان درمان پیشگیرانه ای را آزمایش کردند که می تواند در نهایت برای محافظت از تولید انسولین در افرادی که به تازگی به دیابت نوع 1 مبتلا شده اند، مورد استفاده قرار گیرد.
یک کارآزمایی زودهنگام بر اساس نتایج مطالعهیDILfrequency توسط یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه آکسفورد انجام گردید.
در این آزمایش، تاثیر یک پروتئین شناخته شده به نام اینترلوکین-2(IL-2) که با افزایش سلولهای بتا باعث تولید انسولین می شود، بر روی 36 فرد مبتلا به دیابت نوع 1 مورد آزمایش قرار گرفت. اینترلوکین-2همچنین برای دور نگه داشتن سلول های ایمنی بدن از حمله به سلول های بتا، طراحی شد.
محققان به شرکت کنندگان دوزهای مختلفی از IL-2 دادند تا بتوانند بهینه ترین غلظت مورد نیاز برای این کار را تعیین کنند.
این آزمایش به بخش های مختلفی تقسیم شد: در بخش اول، 12 شرکت کننده در 6 برنامه ی مختلف درمانی که از نظر دوز و فرکانس تزریق IL-2  با هم تفاوت داشتند، شرکت کردند.
نمونه های خون برای بررسی پاسخ هر یک از شرکت کنندگان به مقادیر مختلف IL-2، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. هر یک از این نتایج برای اصلاح طرح درمان استفاده شد و سپس هشت نفر دیگر تحت درمان اصلاح شده قرار گرفتند.
این فرایند برای دو گروه دیگر متشکل از هشت شرکت کننده تکرار شد. در پایان مطالعه مشخص گردید که درمان با IL-2 در صورتیکه هر سه روز یکبار برای بیماران انجام شود، بهترین نتیجه را خواهد داشت.
این گروه که تحت رهبری پروفسور John Todd هستند، در مطالعات بزرگتر بعدی به تحقیق در مورد مکانیسم تاثیر این درمان در محافظت از سلول های بتا در افرادی که به تازگی دیابت نوع 1 در آنها تشخیص داده شده، خواهند پرداخت. این درمان می تواند در نهایت به توقف پیشرفت بیماری کمک کند.
محققان همچنین قصد دارند آخرین یافته های خود را بر روی گروه های مختلفی از افراد آزمایش کنند و تاثیر درمان با IL-2 را بر حفظ تولید انسولین در طولانی مدت بررسی نمایند.
این یافته ها به صورت آنلاین در JCI Insight منتشر شد. بودجه ی این کارآزمایی توسط JDRF تامین شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2018/oct/beta-cell-treatment-investigated-in-new-type-1-diabetes-trial-95163034.html